Codul muncii, prin art. 246, stabilește obligativitatea existenței REGULAMENTULUI INTERN în cadrul fiecărui angajator, întocmirea acestuia revenind angajatorului, și se realizează în termen de 60 de zile de la data dobândirii calității de personalitate juridică.
Particularitățile Regulamentului Intern sunt:
- este un act obligatoriu
- este un act unilateral
- nu este negociabil, sindicatul fiind doar consultat cu privire la deciziile luate
- este util în instanța de judecată în cazul unui proces cu salariatul sau ITM
- produce efecte obligatorii Conform art. 39 alin. 2 lit. c din Codul Muncii.
Elementele obligatorii ale Regulamentului Intern:
- drepturile și obligațiile angajatorului și ale salariaților
- reguli privind protecția, igiena și securitatea în muncă în cadrul societății
- reguli concrete privind disciplina muncii în cadrul unității
- zile libere determinate de o situație de urgență familială cauzată de boală sau de accidente
- abateri disciplinare și sancțiuni aplicabile
- reguli referitoare la procedura disciplinară
- modalități de aplicare a altor dispoziții legale sau contractuale specifice
- reguli privind respectarea principiului nediscriminării și al înlăturării oricărei forme de încălcare a demnității
- procedura de solutionare a cererilor sau a reclamatiilor individuale ale salariatilor in contextul modificarii Codului muncii cu privire la consultantul extern vs expert in legislatia muncii
- reguli privind politicile de confidențialitate și maniera optima de protejare a datelor cu caracter personal, precum și sancțiunile asociate neglijării Regulamentului General privind Protecția Datelor Personale
- formule flexibile de lucru ce dau posibilitatea lucrătorilor de a-și adapta programul de lucru, inclusiv prin utilizarea formulelor de muncă la distanță, a programelor de muncă flexibile sau a unor programe de muncă cu timp redus de lucru
- procedura de sacționare disciplinara a angajaților care încalcă demnitatea personală a altor angajați
- procedura privind identificarea cazurilor de hărțuire la locul de muncă
- criterii și proceduri de evaluare profesionala a salariaților
- stabilirea zilelor libere pentru salariații care aparțin unui alt cult religios legal
- concediu de îngrijitor pentru lucrători în vederea oferirii de îngrijire sau sprijin personal unei rude sau unei persoane care locuiește în aceeași gospodărie ca lucrătorul și care are nevoie de îngrijire sau sprijin semnificativ ca urmare a unei probleme medicale grave, astfel cum este definită de fiecare stat membru
- procedura de desemnare a persoanei cu atribuții în domeniul egalității de șanse și de tratament între femei și bărbați
Ultimele prevederi legislative te obligă să introduci în Regulamentul Intern:
- procedura operațională privind transmiterea și soluționarea raportărilor avertizorulului de interes public
- formule flexibile de lucru
- procedura de desemnare a persoanei cu atribuții în domeniul egalității de șanse și de tratament între femei și bărbați
- procedura privind identificarea cazurilor de hărțuire la locul de muncă
- procedura de sancționare disciplinară a angajaților care încalcă demnitatea personală a altor angajați
- procedura de conciliere a conflictelor de muncă
- stabilirea zilelor libere pentru salariații care aparțin unui alt cult religios legal
- procedura de soluționare a cererilor sau a reclamațiilor individuale ale salariaților în contextul modificării Codului muncii cu privire la consultantul extern vs. expert în legislația muncii
Informații utile: Regulamentul Intern a fost actualizat cu modificările aduse Codului muncii prin:
- Legea nr. 283/2022 care prevede dreptul salariatului de a solicita trecerea pe un post vacant care îi asigură condiții de muncă mai favorabile dacă și-a încheiat perioada de probă și are o vechime de cel puțin 6 luni la același angajator;
- O.U.G. nr. 117/2022 care modifică concediul paternal de la 5 la 10 zile lucrătoare și stabilește 5 zile lucrătoare pentru fiecare copil nou-născut, pe baza atestatului de absolvire a cursului de puericultură, indiferent când este acesta obținut;
- Legea nr. 361/2022 privind protecția avertizorilor în interes public care impune angajatorilor obligația de a identifica sau institui canale interne de raportare și de a stabili proceduri de raportare internă și pentru efectuarea de acțiuni subsecvente;
- O.U.G. nr. 57/2022 care reglementează concediul de îngrijitor și formule flexibile de lucru. Astfel, orice tratament mai puțin favorabil aplicat unei femei sau unui bărbat, pe motiv că a solicitat sau a efectuat concediul pentru creșterea copiilor, concediul paternal, concediul de îngrijitor ori că și-a exercitat dreptul de a solicita formule flexibile de lucru, constituie discriminare în sensul prezentei legi.
Totodată, O.U.G. nr. 57/2022 ce instituie în sarcina angajatorului posibilitatea lucrătorilor de a-și adapta programul de lucru, inclusiv prin utilizarea formulelor de muncă la distanță, a programelor de muncă flexibile sau a unor programe de muncă cu timp redus de lucru.
ATENȚIE!
LIPSA TUTUROR PREVEDERILOR OBLIGATORII DIN REGULAMENTUL INTERN INTRĂ SUB INCIDENȚA LEGII ȘI SE PEDEPSEȘTE CONFORM CODULUI MUNCII CU AMENZI DE PÂNĂ LA 30000 RON.
DE ACEEA, dacă vrei să instaurezi în firma ta climatul de muncă , disciplina și performanța pe care le dorești, și în același timp să fii în conformitate cu prevederile legislative și acoperit în fața salariațiilor, a ITM-ului sau a instanțelor judecătorești, asigură-te că ai Regulamentul Intern complet și corect.
Dacă vrei, noi te putem ajuta cu întocmirea lui specific domeniului tău de activitate.