Iată câteva dintre modificările legislative de la începutul acestui an:
- Actualizarea obiectului de activitate la ONRC conform CAEN REV 3
- RO E-factura
- SAF-T
- Modificarea impozitului pe dividende
- Modificarea salariului minim brut
- Eliminarea faciliăților la salarii pentru angajații din construcții si HORECA
- Modificarea plafonului pentru aplicarea impozitului pe veniturile microintreprinderilor
- Adăugarea de noi coduri CAEN din industria IT și Horeca pentru aplicarea procentului de 3% impozit pe veniturile microintreprinderilor
- Eliminarea condiției de a realiza venituri din consultanță și management în procent de maxim 20% pentru a aplica impozitul pe veniturile microintreprinderilor
- Modificarea obligației de a emite bonuri fiscale la încasarea prin POS
Începand cu 1 ianuarie 2025 se actualizează codurile CAEN, pentru a trece de la CAEN rev. 2 la CAEN Rev. 3.
Codurile CAEN se modifică după cum urmează:
- Agregare – Se unesc mai multe coduri existente
- Detaliere – Se împart în mai multe unele coduri existente
- Recodificare – Primesc un nou cod activități existente
Actualizarea se va face treptat după cum urmează:
- Pentru societățile care solicită înmatricularea sau înregistrarea în registrul comerțului, încadrarea activităților în clasele CAEN Rev. 3 devine obligatorie.
- Pentru entitățile deja înregistrate, actualizarea obiectului de activitate, conform CAEN Rev.3, se va realiza treptat, fie la inițiativa profesionistului de actualizare a obiectului de activitate, fie cu ocazia înregistrării unei alte mențiuni în registrul comerțului.
De la 1 ianuarie 2025, e-Factura devine obligatorie în relația B2C (business-to-consumer/în relația cu persoanele fizice).
Astfel, în vederea îndeplinirii acestei obligații:
- Transmiterea CNP pentru persoane fizice este opțională. În cazul în care contribuabilul nu dorește să comunice CNP, factura va include automat un cod format din 13 cifre de zero
- Eliminarea excepțiilor pentru facturile simplificate: Sistemul RO e-Factura va fi utilizat obligatoriu și pentru facturile simplificate, cu excepția bonurilor fiscale
- Se abrogă prevederile referitoare la utilizarea sistemului RO e-Factura pentru facturile emise pentru vouchere de vacanţă titularilor acestora, având în vedere că toate facturile emise în relația B2C vor fi raportate în sistem de la 1 ianuarie 2025
SAF-T
Începând cu data de 01 ianuarie 2025, intră în vigoare obligația contribuabililor mici de a depune la organul fiscal central declarația cuprinzând informații din evidența contabilă și fiscală, denumită Declarația Informativă D406 (SAF-T).
Declarația Informativă D 406 (SAF-T) este depusă din 01 ianuarie 2022 de către marii contribuabili și, începând cu data de 01 ianuarie 2023, de către contribuabilii mijlocii.
Termenele de depunere sunt:
- Contribuabilii/plătitorii transmit Declarația Informativă D406 lunar sau trimestrial, urmând perioada fiscală aplicabilă pentru taxa pe valoarea adaugata (TVA)
- Contribuabilii care au ca perioadă fiscală aplicabilă pentru taxa pe valoarea adaugată semestrul sau anul, transmit Declarația Informativă D406 trimestrial
- Contribuabilii care nu sunt înregistrați în scopuri de TVA, transmit Declarația Informativă D406 trimestrial
Se va beneficia de o perioadă de grație, astfel:
- Pentru contribuabilii care au obligația de transmitere lunara a fisierului SAF-T: 6 luni pentru prima raportare, respectiv 5 luni pentru a doua raportare, 4 luni pentru a treia raportare, 3 luni pentru a patra raportare, 2 luni pentru a cincea raportare, ;
- Pentru contribuabilii care au obligația de transmitere trimestrială a fișierului SAF-T: 3 luni pentru prima raportare
Crește cota de impozitare pentru dividende de la 8% la 10%
Precizare: Pentru dividendele distribuite, dar neplătite pana la 01 ianuarie 2025, cota de impozitare va rămâne 8%. Astfel, încă se pot distribui dividende cu luna decembrie până se atinge cuantumul profitului cumulat până la 30 septembrie 2024. Aceste dividende se pot plăti la o dată ulterioară.
Salariul minim pe economie – general
- Începând cu data de 1 ianuarie 2025, salariul minim brut este de 4.050 lei lunar fata de 3.700 de lei.
- Salariul minim orar este de 24,496 lei/oră pentru un program normal de lucru de 165,334 ore, în medie, pe lună.
- La un salariu minim brut de 4.050 lei pe lună, salariul minim net pe care un angajat îl primește este de 2.574 lei, cu aplicarea scutirii de taxe pe suma de 300 de lei din salariul minim.
Astfel, pe net, angajatul primește 211 lei mai mult la salariul minim, creștere de la 2363 lei pe lună.
De la 1 ianuarie 2025, firmele suporta un cost salarial complet de 4.134 lei, în creștere cu 357 de lei față de nivelul precedent:
- salariul net
- impozitul pe venit
- contribuția la pensie (CAS)
- contribuția la sănătate (CASS)
- contribuția asiguratorie pentru muncă (CAM)
Salariul minim pe economie în agricultură și industria alimentară
De la 1 ianuarie 2025, salariul minim lunar brut în agricultură și industria alimentară crește de la 3.436 de lei la 4.050 de lei, adică la nivelul salariului minim pe economie (general).
În 2025, angajații din sectorul agro-alimentar vor beneficia de deducerea de 300 de lei la salariul minim, dar pierd scutirea de impozit și facilitatea de la contribuția la pensie (CAS) specifice acestui domeniu, pe care le-au avut în 2024.
Astfel, de la 1 ianuarie 2025, la un salariu minim brut de 4.050 lei pe lună, angajații din sectorul agro-alimentar primesc salariul minim net de 2574 lei (cu aplicarea scutirii de taxe pe suma de 300 de lei).
Salariul lor net crește astfel cu 178 de lei față de nivelul pe care l-au avut în 2024.
Salariul minim pe economie în construcții
În sectorul construcțiilor salariul minim brut rămâne la 4.582 lei, dar de la 1 ianuarie 2025 acești salariați pierd scutirea de impozit și facilitatea de la contribuția la pensie (CAS) specifice acestui domeniu, pe care le-au avut în 2024.
De asemenea, angajații din costrucții nu beneficiază nici de deducerea de 300 de lei la salariul minim, pentru că la ei salariul minim brut este mai mare decât salariul minim brut pe economie (general).
Prin urmare, de la 1 ianuarie 2025, în sectorul construcțiilor, la salariul minim de 4.582 lei brut, angajatul primește un salariu net de 2.739 lei, în scadere cu 457 lei față de nivelul precedent. Firma suportă un cost salarial complet de 4.685 lei pe lună.
Impozitul pe micro
Începand cu 01 ianuarie 2025, condiția ca o societate să obțină venituri, altele decât cele din consultanță și management în proporție de minim 80% pentru a putea fi micro este abrogată.
Pentru a aplica impozitul pe veniturile microintreprinderilor în 2025 (1% sau 3%, după caz) regulile sunt următoarele:
Se aplică un impozit de 1% în următoarele condiții:
- Societatea trebuie să aibă la data de 31 decembrie 2024 minim un angajat cu normă întreagă/contract de mandat la nivelul salariului minim;
- La 31 decembrie 2024 cifra de afaceri este inferioară plafonului de 250.000 euro;
- Societatea nu a mai aplicat impozitul pe veniturile microîntreprinderilor începand cu 01 ianuarie 2023;
- Nu desfășoară nici una dintre activitățile prevăzute la codurile CAEN menționate aici;
- La 31 decembrie 2024 nici unul dintre asociații societații nu deține mai mult de 25% părți sociale în altă societate care aplică impozitul pe veniturile microintreprinderilor. În acest caz, trebuie aleasă societatea care să treacă la impozit pe profit;
- Daca la 31 decembrie 2024 se depășește plafonul de 250.000 euro pe întreprinderi legate, toate societățile în cauză vor trebui să aplice impozit pe profit începand cu 01 ianuarie 2025.
Se aplică un impozit de 3% în următoarele condiții:
- Societatea depășește în cursul anului plafonul de 60.000 euro cifră de afaceri;
- Societatea trebuie să aibă la data de 31 decembrie 2024 minim un angajat cu normă întreagă/contract de mandat la nivelul salariului minim;
- La 31 decembrie 2024 cifra de afaceri este inferioară plafonului de 250.000 euro;
- Societatea nu a mai aplicat impozitul pe veniturile microîntreprinderilor începând cu 01 ianuarie 2023;
- Desfăşoară activităţi, principale sau secundare, corespunzătoare codurilor CAEN;
- La 31 decembrie 2024 nici unul dintre asociații societății nu deține mai mult de 25% părți sociale în altă societate care aplică impozitul pe veniturile microîntreprinderilor. În acest caz, trebuie aleasă societatea care să treacă la impozit pe profit;
- Daca la 31 decembrie 2024 se depășește plafonul de 250.000 euro pe întreprinderi legate, toate societățile în cauză vor trebui să aplice impozit pe profit începand cu 01 ianuarie 2025.
Alte modificări
Pentru încasările realizate prin utilizarea cardurilor de credit/debit, societățile nu au obligația să imprime/să înmâneze bonuri fiscale cu aparate de marcat electronice fiscale clienților.
La solicitarea clienților, aceștia pot imprima și înmâna acestora bonul fiscal. Mai exact, se prevede, mai întâi, că emiterea bonului fiscal devine opțională atunci când clienții achită produsele sau serviciile cu cardul bancar. Astfel, se emite bonul fiscal doar dacă clientul îl cere în mod expres, în caz contrar, extrasul de cont bancar urmând să țină loc de bon fiscal.
Se introduce o excepție de la obligația de dotare cu case de marcat a automatelor comerciale. Acestea nu trebuie dotate cu aparate de marcat dacă unica modalitate de plată pe care o acceptă este cea cu cardul bancar. Automat, obligația dotării ramâne doar la automatele care acceptă doar/și plata cu numerar (monede și/sau bancnote).
Totodata, apare o excepție de la obligația emiterii facturii pentru livrările de bunuri și prestările de servicii către populație făcute prin automatele comerciale ce funcționează exclusiv pe baza de plăți cu cardul.
De precizat că lipsa bonului fiscal tipărit nu afectează drepturile consumatorilor prevăzute de protecția consumatorilor (OG 21/1992), extrasul de cont bancar ținând locul bonului fiscal drept mijloc de probă al achiziției.
Photo by Matheus Bertelli @ pexels.com